سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم، دل حکیم را نابود می کند . و فرمود : هرکس مالک خشم خویش نباشد، مالک خرد خویش نیست . [امام صادق علیه السلام]

ghazna & ghaznawian

 
 
نا امنی ها(چهارشنبه 86 اسفند 1 ساعت 9:4 صبح )


 

 

 

 

 


مطبوعات ورسانه های تصو یری و شنیداری در پرورش ویا انحراف افکار عمومی نقش مهمی را ایفا می نمایند و بهترین وسیله برای تنویر افکار عامه به شمار میروند ، افکار وعقاید یک شخص ویا گروهی بوسیله مطبوعات بدست نشر سپرده میشود که افکار وعقاید دیگران را میتواند تحت تأثیر خویش قرار بدهد . دراین مورد جرم شناس مشهور سویدی آقای کین برک مینویسد : ارتباطات جمعی ورسانه های گروهی در تارو پود افراد تلقین پذیر برای ارتکاب جرایم نفوذ میکند . امروزه در کشورهای در حال توسعه خطری نقش انحرافی مطبوعات و رسانه ها در بین طبقه جوان ونوجوان زیاد است.

نوجوانان وجوانان بیشتر شوق خواندن مطالب نشریات چاپی و تماشای رسانه های تصویری را دارند ، اگر نشریات چاپی حاوی مطالب آموزنده ای اخلاقی ، مذهبی وعلمی  نباشند . گذشته از اتلاف وقت سطح فرهنگ جامعه را نیز پائین می آورد  همچنان رادیو ، سینما وتلویزیون  اگر به عنوان وسایل ارتباط جمعی  به  بررسی گرفته شود می بینیم که رادیو به عنوان یک وسیله عمومی اطلاعاتی از موضوعاتی سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به شما ر می رود . برخلاف مطبوعات ونشریه ها که فقط افراد باسواد آنها را مطالعه می نمایند قریب به اتفاق مردم به رادیو گوش داده واز اخبار واطلاعات با خبر می شوند که در نتیجه رادیو در اعتلایی سطح دانش و پرورش افکار عمومی نقش مهمی را  بر عهده  دارد . تأثیر انکار نا پذیررادیو در آموزش ، اجتماعی شدن ، القاء عقیده ،کسب مهارت ،آگاهی وسرگرمی وغیره  موضوعات کاملا هویدا است .

بناً اگر برنامه های رادیو باتوجه به مقتضیات زمان ومکان ، آداب ، سنن ، فرهنگ واعتقادات دینی جامعه تنظیم نگردد سبب منحرف شدن افراد جامعه خواهند شد. اما در ارتباط با نقش سینما و تلویزیون که بعنوان یک وسیله اطلاعاتی وگاهی سرگرمی تلقی میگردد امروز با توسعه روز افزون شبکه های تلویزیونی وفلم هایی سینمایی وعلاقه شدید جوانان ونوجوانان نشان دهنده مسایل گوناگونی در محیط اجتماع وخانواده می باشد بعضی از دانشمندان معتقد اند که بسیاری از فیلم ها چه تلویزیونی وچه سینمایی بعنوان یک عامل تحریک کننده برای افراد تلقین پذیر بطرف ارتکاب جرم می باشد و اما دانشمندان دیگر این ایده را رد نموده ومعتقد بر این هستند که مطبوعات باعث تنویر افکار عامه در جهت مثبت می باشد . تلویزیون وسینما مرزهای سیاسی بین کشورها را برای بیننده گان از بین برده آشنایی با ملل ، عقاید ، افکار گوناگون، شیوه های زنده گی وفرهنگ های مختلف را با هزینه ای کم در مدت کوتاه فراهم می کند . بر علاوه جنبه ای تفریحی که تلویزیون و سینما دارد بهترین وسیله برای  اعتلای سطح دانش وایجاد تنوع در زنده گی می باشد. اما متاسفانه تهیه کننده گان تجاری فیلم ها وسریالهایکه جنبه ای آموزشی ندارد فقط برای به دست اوردن منفعت شخصی خود انها را به تصویر می کشند.

این فلم ها وسریالها برای اطفال وجوانان رویای شیرین ساخته ودر نظر آنان مجسم تر وبرتر ازواقعیت جلوه می کند.  پس دراخیربعنوان آخرین سخن قابل ذکر می دانم ، که هر گاه فیلم ها وسریالها ی که تهیه می شود  با توجه به اعتقادات دینی ، سنن ، آداب ورسوم ، سطح فرهنگ کشور و مبانی اخلاق ساخته شود .  چون در بروز حالت خطر ناک وارتکاب جرایم تأثیر خود را خواهد

 

 

 

 

 


داشت . به امید آن روزیکه تمام مطبوعات ورسانه های کشور ما مبدل به کانون فرهنگی گردیده وجامعه سالم عاری از جرم وجنایت داشته باشیم .

ذبیح الله " نبوی " محصل سال سوم دانشکده  حقوق و علوم سیاسی

حکیــم ابوالـمجد مجـدود ...

ولـــی چنانکه کــــــام خود  از روزگار حاصل نمیکرد واز اشعار آبدار استادانه خـــــویش نصیبی نمیگرفــت ورادمــردان وممدوحان موجبات رضای وی را چنان که باید فــــــراهم نمی آوردند واو دردناک ومستمند در چنگ آز گرفتار بود تا آنکه  یکباره خـــــــرسندی پرده از روی زیبای خود بر انداخت واورا از ظلمت طمع رهائی بخشید وجــــمال حـق والــه وشـیدایش ســـاخت چنان که  دست از جهان وجهانیان بشست ،از آدمیان ببــــــرید ، از نیــک وبد زمان واز غایت هوشیاری بدگمان گشت . شاعـــر مستغنی شد وبـــــر دو کون آستین افشاند چنان کــه بهرامشاه  از پی اعزاز وی خواســـت تا خواهر خود بــــــه او بدهد نپذیرفت به هرحـــــال سنائی (رح) کـــــــه پیش از این برای  دونان  بردر دونان میرفت ، جمع را مکروه وطمع را محال شمرد ودانشی را که وسیله کدیه ساخته بود دست موزه تعلیم وارشاد ساخت.  سنـــــــــــائی (رح) چند سال از دوره جوانی خود را در شهرهای بلخ وســــرخس وهرات ونیشاپور گذراند وگویا درهمان ایام  که در بلخ بود راه کعبه را پــــیش گرفت . در قصیده یی که بمطلع ذیل در اشتیاق کعبه سروده است : شه خانه یی بوی بخشید.

گـــاه آن آمـــد کــه با مـــردان ســـوی میدان شویم  

        یـــک راه ازایـــوان برون آیــیم وبرکیوان شویم

   ســـنائی (رح) بعد ازبازگشـت از سفــــــر مکه مدتی در بلخ بسربرد واز آنجا بـه سرخس ومرو ونیشاپور رفت وهرجاه چنـدی درسای? تعهد ونیکو داشـــــت بزرگان عـــــــلم ورؤسای محل بسربرد تا اینکه در حدود سال  518 دوباره به زادگاه خود برگشت. زمانیکه دوباره به غزنه آمد سنــــــــــائی خـانه یی نداشت وچنان کـــه میگوید یکی از بزرگان بنام خواج? عمید احمد بن مســــعود تیشه خانه یی بوی بخشید . وسنـائی در آنجا به تنهائی بسر میبرد .

مقبره سنائی (رح) در غزنین زیارتگاه خاص وعام است که در شهـــر غزنی قرار دارد که همه روزه مـــــردم به  زیــــارت می آیــــــند وباید یاد آورشد که مــــــردم روز سه شنبه را برای زیارت حکیم صاحب سنائی وروز حکــــیم صاحب تعــــین نموده اند .  در مورد این بزرگ مرد هرچی بگوئیم از خــــــــــلاصی نیست ونمیتوان در روی صفحه کاغذ تمام کرد واگر حیات باقی بود در شـماره بعدی آثار این  مرد حکیم را خدمت تان قرار خـــــواهم داد و بحث این شماره را با نمونه ازرباعی سنائی خاتمه می بخشیم .

لشکرگه عـــشق عارض خـــرم تســت  

  زنجـــیر بلا زلــف خـــم اندر خم تست

آسایش صــدهـزار جان یــــــکدم تست  

 ای شـادی آن دل که در آن دل غـم تست

حمــــیدالله )سروری ( محصل ســال دوم پوهنــحی ادبـیات


 







بازدیدهای امروز: 14  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 10194  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «